Få hela storyn
Starta din prenumeration

fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Expertsvar Företagande

Hur leder jag min grupp på ett bra sätt under coronapandemin?

Hur leder jag min grupp på ett bra sätt under coronapandemin?

Hej Linnea! Jag är mellanchef i ett medelstort byggbolag. Nu under coronapandemin tycker jag det har blivit svårare att leda min grupp. Har du några tips på hur man kan göra för att få det att fungera så bra som möjligt? /Karin

Publicerad: 8 februari 2021, 12:59

Ämnen i artikeln:

coronaledarskap inom bygg

Innehåll

Svar: Hej Karin! Digitalt ledarskap toppar listan över det cheferna brottas med år 2020. Jag frågade ledarexperten Antoni Lacinai om hans tips för att tackla fyra tuffa utmaningar som få kommer undan: 

Utmaning 1: Lagkänslan är inte densamma

När alla är utspridda känner sig vissa isolerade och tappar motivationen. Om dessutom några jobbar på plats och andra hemma finns risk för ett vi och de-tänkande.

Lösning: Det finns en anledning till att många arbetsplatser infört digitala fikapauser och ”after work” efter att medarbetarna lämnade kontoren i våras. När man jobbar helt digitalt behövs nya insatser för att fortsätta känna sig som ett arbetslag. Det är inte samma sak att mötas på en skärm, kommunikationen blir mindre rik i digitala rum. Men här får man nöja sig med ”good enough” och inse att det är bättre än att inte ses alls. Vidare är det viktigt att anstränga sig lite extra för att göra virtuella träffar träffar roligare. Varför inte skicka ut ett ”partykit” till din grupp och se till att ha kul tillsammans en gång i månaden? Ett annat tips, som vissa bolag gjort, är att skapa chattkanaler för annat än det som har med jobbet att göra. 

Läs även: Viktigast för arbetsgivare i coronatider

Utmaning 2: Kontrollen krymper

Du träffar inte dina medarbetare längre och blir osäker på vad de gör när de gör sina arbetsuppgifter – och om de överhuvudtaget gör dem. 

Lösning: Här gäller det att jobba med tilliten, i stället för att försöka återta den upplevelse av kontroll du hade när alla jobbade på kontoret. Om det inte handlar om nybörjare som behöver styrning måste du helt enkelt lita på medarbetarna. 

Tänk också på att det är processen och framstegen som ska kontrolle­ras, inte människorna. Sätt gärna upp veckovisa möten med varje medarbetare, där ni pratar om hur veckan gått, mål för kommande vecka och om du kan hjälpa till på något sätt. Den typen av regelbundna samtal skapar prestation.

Utmaning 3: Mötena är mindre dynamiska

Digitala möten är effektiva, men kan bli enformiga och långrandiga om upplägget är detsamma som vid traditionella möten.  

Lösning: Problemet med tråkiga digitala möten handlar framför allt om ovana. Uppmärksamheten förkortas, eftersom man blir trött snabbare. Ställ frågor på ett smart sätt och använd chatten som en kanal för att involvera.

Röstningsverktyg och parallella mötesrum för smågrupper är också bra att jobba med för att involvera deltagarna. Ge även informationen före mötet, till exempel i ett kortare videobrev. Då kan du fokusera på att skapa interaktion och engagemang. Om det är ett större möte är det bra att ha en ”sidekick” som håller koll på chatten.

Läs även: Hur kallt får det vara?

Utmaning 4: Relationerna försämras

Ytterligare en effekt av att inte ses på riktigt är att det dagliga småpratet försvinner. Det uppstår inga spontana pratstunder, där du och medarbetarna snackar om vardagliga saker som för er närmare varandra. 

Lösning: Den gemensamma nämnaren bland skickliga chefer är att de finns där för sina anställda och ser dem som personer – inte bara funktioner. Det kräver lite nytänk när ledarskapet blir digitalt.  

Ta ett telefonsamtal på några minuter för att kolla läget. Då känner man sig sedd och bekräftad. De bästa cheferna har en förmåga att vara lyhörda. Våga prata om annat än jobbet. Att bygga relationer tar tid och kräver empati – i gengäld får du lojala medarbetare.

/Linnea Bolter, expert på företagande, på Dagens industri.

Har du också en fråga till våra experter?

Mejla den till expertsvar@byggindustrin.se 

 

 

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.