Få hela storyn
Starta din prenumeration

fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Expertsvar Företagande

Så vårdar du affären under pandemin

Så vårdar du affären under pandemin

Hej! Jag har ett mindre företag som är leverantör till byggbranschen. Vad kan man göra för att ens företag ska gå vinnande ur den kris som vi är inne i just nu? /Nigge

Publicerad: 28 oktober 2020, 09:05

Ämnen i artikeln:

corona

Innehåll

Svar: Hej Nigge! För ett tag sedan intervjuade jag tillväxtexperten Thomas Ahrens, grundare av fem olika vd-nätverk, som har sammanställt företagsledarnas strategier för att vässa sina företag under pandemin. Här är deras åtta drag för att gå stärkt ur krisen. 

Läs även: Avvaktande byggbransch under förra pandemin

1. Prata med kunderna

Bästa sättet att få ett helikopterperspektiv på bolagets affärsmodell är att prata med kunder. Ring runt till kunderna – inte för att sälja, utan för att lyssna. Har de tänkt om och ändrat sin affär så behöver ni också göra det. Utifrån kundernas ändrade beteenden blir det lättare att se var företaget befinner sig om tre år och vad ni behöver göra för att ta er dit.

2. Håll huvudet kallt

Om alla fokuserar på att lösa problem tänker ingen framåt. Styrelsen eller vd och marknadschefen behöver ta det som sin uppgift att satsa på nästa steg. 

Vart tar flocken vägen om ett halvår? Om folk inte köper nu kommer de antagligen att göra det framöver. Alltså kan det vara klokt att öka sina lager om några månader, för att kunna möta efterfrågan när andra bolag har dragit ner.

3. Se dörrarna som öppnas

Kriser har fördelar. ”Krigstillstånd” kan till exempel leda till att solidariteten ökar – olika funktioner och avdelningar kavlar upp ärmarna tillsammans och kan därmed åstadkomma mer än vanligt.

Läs även: Förändrade yrkesroller när krisen kommer

En annan fördel är att rekrytering plötsligt blir enklare. Även om företaget inte har råd att anställa just nu är det bra att lägga ut krokar för framtiden. Prata med skickliga konsulter och välkomna dem ombord så fort det lossnar igen. 

Vidare är kriser ett bra tillfälle att genomföra förändringar som inte blivit av, som att krympa ledningsgruppen till en tajtare beslutsgrupp. 

4. Rensa ut allt onödigt

En kris kräver kraftsamling. Lägg ner produkter och projekt som företaget inte mäktar med – fokusera fullt ut på det som är mest lönsamt. Ifrågasätt också slentrianmässiga satsningar som inte ger särskilt mycket.  

Vissa företag medverkar till exempel på mässor varje år trots att de inte tjänar på att vara där. Sådant fungerar bara när man tjänar hyfsat med pengar. 

5. Vårda kunder – även dem som inte köper

Tänk långsiktigt och fortsätt ta hand om kunder, även dem som har strypt sin inköpsbudget. Bjud på utbildning och arrangera informativa eller utbildande webbinarier. 

Det är också uppskattat att ge service eller erbjuda serviceavtal på äldre utrustning, när få har råd att köpa nytt. Då bygger man en stark relation för framtiden. 

6. Säkra kassaflödet

När marknaden krisar kan banken hastigt dra in kreditlinan, det har många bolag fått erfara. För att minska bankberoendet är det viktigt att säkra en egen krigskassa som skyddar mot lågkonjunktur.

Prata med kunderna om att sträcka ut era leveranser – då kan ni planera kassaflödet bättre. Börja med att hyra ut som komplement till att sälja för att få in intäkter varje månad. De flesta kunder brukar vara positiva till det.

7. Jobba med spåkulan

En gedigen beteende- och omvärldsanalys förbättrar oddsen för att komma stärkt ur nedgången. Till exempel har tjusningen över slimmade produktionskedjor dalat till botten.  

Många kommer att ändra sina kedjor och köpa från närliggande länder som Polen i stället för Kina. Erbjud att lagerhålla åt era kunder så att de inte upplever någon brist från er. Det skulle de flesta bli jätteglada över, nu när många sett baksidorna av ”just in time”.

8. Endast det bästa gott nog

Breda och ofokuserade företag som gör allt kunderna frågar efter har svårt att hävda sig när marknaden hårdnar. När det är kris väljer kunderna trygghet. Ett alternativ är då att köpa av en stor leverantör, som är dyr men tillförlitlig. Det andra trygghetsalternativet är att vända sig till den som är bäst. Företag som går in för att vara bäst drabbas generellt mindre hårt.

/Linnea Bolter, journalist och expert på företagande, på Dagens industri

Har du också en fråga till våra experter?

Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Dela artikeln:

Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.