Få hela storyn
Starta din prenumeration

fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Expertsvar Marknadsföring

Lätt att trampa snett bland miljöargumenten

Publicerad: 15 juni 2020, 19:10

Hej! Många börjar prata om miljön i sin marknadsföring nu, men ibland känns det fejk. Men jag förstår så klart att det är en fördel att göra det eftersom det är top of mind just nu. Hur ska jag gå till väga? /Alexander F


Ämnen i artikeln:

klimatpåverkan

Svar: Hej Alexander! Här är det som du själv säger lätt att trampa snett och då riskerar man att få badwill för sitt varumärke snarare än tvärtom. Du måste bottna i hållbarhetsfrågan och det du kommunicerar. Även om man inte är färdigutvecklad i sin strävan att vara klimatvänlig kan man ändå kommunicera om resan dit, snarare än att låtsas att man redan är klar. Klimatet ska inte överskugga dina produktfördelar. Du är trots allt ett företag som ska lyfta fram dina produkter i första hand, sedan kan klimatkommunikation komma i andra hand. Tänk på förhand ut vilka aspekter i ditt bolag som kan ifrågasättas när det gäller miljö och öka kommunikationen om just den/de aspekterna.

/Yasmine Wiberg och Julia Lundin, experter på tidningen Resumé

Yasmine Winberg och Julia Lundin, experter på tidningen Resumé, svarar på läsarnas frågor om ekonomi och marknadsföring.

Har du också en fråga till våra experter?
Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Ämnen i artikeln:

klimatpåverkan

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.