Få hela storyn
Starta din prenumeration

Lördag10.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Teknik

Så säker är din hantverkarbil

Publicerad: 21 December 2020, 12:20

Lastsäkring och förarskyddssystem är två säkerhetsfaktorer som du bör tänka på när du väljer och använder din hantverkarbil.

Montage: Folksam / Euro NCAP

Hur väl rustad för en krock är din hantverkarbil? Förarstödssystem och lastsäkring är två säkerhetsfaktorer som nyligen har varit under lupp.


Ämnen i artikeln:

säkerhetinfrastrukturprojektTrafikverket

Euro NCAP och Trafikverket har testat förekomsten av förarstödssystem som undviker och lindrar vid krock. Sammanlagt har 19 olika modeller varit under lupp och resultatet imponerade inte på testarna.

– Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig inom fordonssäkerhet på Trafikverket, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Elva säkra fordonsval

Exempelvis är det bara sex av de testade fordonen som har två krockkuddar fram som standard och ingen som har sidokrockgardiner som standard.  I synnerhet brukar passagerarskyddet förbises då det ofta saknas bältespåminnare, krockkuddar och bälteskraftbegränsare på passagerarsidan.  Det är en stor skillnad från personbilssidan där den typen av utrustning är monterad som standard.

LÄS MER: ”Viktiga säkerhetssystem ska vara standard” 

Testerna baserades på förekomsten av avancerade förarstödssystem som kurshållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare. Därefter rankades fordonsmodellerna i fem nivåer, platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen skåpbil nådde upp till den högsta nivån.

Så klarade sig hantverkarbilarna i testet

Platina

 

(ingen)

 

Guld

 

• Volkswagen Transporter (65%)

• Ford Transit (63%) 

• Mercedes-Benz Vito (61%)

 

Silver 

 

• Ford Transit Custom (58%)

• Mercedes-Benz Sprinter (52%)

• Peugeot Expert (44%)

• Volkswagen Crafter (44%)

• Opel/Vauxhall Vivaro (42%)

 

Brons

 

• Citroën Jumpy (Dispatch) (37%)

• Toyota Proace (35%)

• Peugeot Boxer (33%)

• Citroën Jumper (Relay)(32%)

• Iveco Daily (30%)

• Fiat Ducato (28%)


Ej Rekommenderad

 

• Renault Master (16%)

• Nissan NV400 (12 %)

• Renault Trafic (11%)

• Opel/Vauxhall Movano (8%)

• Fiat Talento (5%)

 

Källa: Euro NCAP /Trafikverket

 

Lastsäkring på liv och död

En hantverkarbil kommer även med andra risker vid en krock.  Folksam har nyligen undersökt vad som händer vid en krock när bilen lastas fel. I ett test lastades två hantverkarbilar med 270 kilo. I en bil förankrades lasten och i den andra var lasten lös.

– Testresultaten påvisar brister på flera punkter som medför en ökad skaderisk. Det handlar bland annat om att hyllsystemens infästningar i bilen lossnar och orsakar skada på föraren samt bilens förmåga att hindra lös last att tränga in i kupén. Testerna påvisade också problematiken med att säkra mycket last i hantverkarbilar, säger Anders Ydenius, Trafikforskare på Folksam.

Se Folksams inspelning av krocktestet

I bägge testerna fick krockdockorna höga mätvärden på bröstkorg och underben vilket berodde på att stolar och ryggstöd pressades framåt av lasten. Det minskade i sin tur benutrymmet och ökade krafterna mot bröst och buk. Testerna visade också att även om lasten har förankrats korrekt så finns det stora risker med hyllsystemet som ofta finns i hantverkarbilar. I en av testerna, där hyllsystemet lastades tungt, så lossnade hela hyllsystemet och pressade både mellanvägg och förarstol framåt.

Måste hålla för tung last

I försäkringsbolagets rapport kommer Folksam fram till flera slutsatser. Biltillverkarna måste se till att surrningsöglorna som man fäster hyllsystemen i håller för att kunna säkra tyngre last vid en krock. De som tillverkar hyllsystemen bör ta ansvar för att krocktest sina produkter med last fastsatt i bilen.

Det finns också en hel del som hantverkaren kan tänka på för att lasta korrekt.

Tips vid fordonsköp

• Ta reda på hur mycket bilen får lasta.


• Ta reda på hur mycket ett eventuellt hyllsystem kan lastas i berörd bil.


• Lägg inte för tung last i hyllsystemet, placera tung last långt ner och så långt fram som möjligt.

• Sätt dig in i de lastsäkringsmetoder som finns, vilka i huvudsak handlar om att inte ha lös last. Kan man inte förankra lasten bör man lägga lasten så långt fram i bilen som möjligt, bäst är mot mellanväggen.

• Låt en auktoriserad verkstad sätta fast hyllsystemet enligt tillverkarens anvisningar.

 

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.