Få hela storyn
Starta din prenumeration

fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Teknik

Skanska om testet med förarlösa fordon: ”Högre effektivitet men mindre flexibilitet”

Publicerad: 5 februari 2021, 10:08

Andreas Sunesson, Skanska, var projektledare för Electric Site. Det är viktigt att utgå från vilka behov som verksamheten har snarare än vilken typ av teknik man vill använda, menar han.

Foto: Volvo CE / Skanska

Maskin- och fordonstillverkare jobbar för fullt med att skapa autonoma lösningar. Skanska har tillsammans med Volvo testat tekniken i skarpt läge.


Ämnen i artikeln:

Skanskaanläggning

Det är i kontrollerade miljöer som gruvor och bergtäkter med korta, bestämda avstånd och minimalt med människor och annan trafik, som självkörande fordon först kommer att rulla ut. Utvecklingen går allt fortare och Volvokoncernen har till exempel lagt in en ny växel med en ny satsning där all utveckling görs i bolaget Volvo Autonomous Solutions.

Skanska testade förarlöst i täkten

I Göteborg har Skanska sedan tidigare erfarenhet av autonoma fordon genom forskningsprojektet Electric Site i bergtäkten Vikan. Historien bakom började redan 2014 då Volvo Construction Equipment ställde frågan om Skanska ville vara med och testa eldrivna anläggningsfordon. Det mynnade ut i en förstudie som skulle undersöka hur man skulle kunna elektrifiera den maskinpark som används i den dagliga verksamheten. 

LISTA: Autonoma lösningar för byggbranschen

Men det visade sig snabbt att det inte bara går att plugga in batterier, berättar Andreas Sunesson, operativ chef på Skanska Industrial Solutions som också var projektledare för Electric Site.

– Det skulle knappast vara tekniskt möjligt utan en väldigt kostsam infrastruktur. Vi konstaterade att om det historiskt hade varit lönsamt att gå upp i storlek med dieselmaskiner så är det tvärtom med elmaskiner – att gå ner i storlek: ”från elefanter till myror”.

LÄS MER: Skanska leder innovationsligan 

I stället för att bara byta energislag på befintliga maskiner kom man fram till att titta på hur arbetet i täkten faktiskt går till och vilka slöserier som finns i processen. 

En fördel med de ”gula” maskiner som används i en täkt – som hjullastare, grävmaskiner och dumprar – är att de är extremt mångsidiga och kräver väldigt lite infrastruktur för att kunna ta sig fram på området. Men mångsidigheten innebär också att effektiviteten är begränsad.

– En hjullastare kan göra allt från att flytta material till att ploga snö men som verktyg för ren materialförflyttning har den en väldigt låg verkningsgrad, berättar Andreas Sunesson.

Kastade bort lägesenergi

Och det är här de autonoma fordonen kommer in i bilden. På täkten i Viken används en mobil bergkross där grövre bergmaterial matas in för att bli till mindre beståndsdelar. Detta material hamnar på ett transportband för att sedan släppas ner på marken. Därefter plockas stenen upp av en hjullastare som lägger upp den på stora bergtruckar. 

– När vi släpper ner materialet på marken kastar vi bort den lägesenergi som det hade på transportbandet och det går åt massor av energi när vi – helt i onödan – lyfter upp det igen, förklarar Andreas Sunesson.

LÄS MER: Här är framtidens digitala byggjobb 

För att minska på slöseriet ville Skanska ha en lösning där materialet kunde lastas direkt från transportbandet till ett fordon, vilket skulle ta bort ett helt moment från kedjan

– Eftersom ett elfordon skulle vinna på att vara litet kom vi fram till att det måste vara autonomt. Att ha en förare i varje fordon skulle vara för kostsamt. När vi väl bestämde oss för den lösningen försvann hytten och det blev möjligt med lastning direkt under bandet, säger Andreas Sunesson.

”Målet var att bevisa att det går att minska koldioxidutsläppen med 95 procent och produktionskostnaden med 25 procent. Det gick väldigt bra.”

Enligt samma metod togs också en elektrifierad stationär grävmaskin, ansluten med kabel, och en hjullastare med hybriddrift.

Under 2017 och 2018 provkördes de tre fordonstyperna och täkten anpassades för det nya arbetssättet. Hösten 2018 var det dags för fullskaliga tester under tio veckors tid.

– Det gick väldigt bra. Målet var att bevisa att det går att minska koldioxidutsläppen med 95 procent och produktionskostnaden med 25 procent, säger Andreas Sunesson.

De förarlösa dumprarna som togs fram till Electric Site-projektet utvecklades vidare av Volvo till prototypen TA15, som under 2020 prisades för sin produktdesign i prestigefyllda Red Dot Award.

Foto: Volvo CE

Och det gick. Utsläppen minskade med hela 98 procent och även om det är svårt att jämföra kostnaderna i ett forskningsprojekt med vardagliga förhållanden går det att se positiva effekter även där.

– Energikostnaderna reducerades med 70 procent och med de förarlösa fordonen kunde antalet operatörer minska från fem till tre personer, säger Andreas Sunesson.

LISTA: Åtta robotar som är redo att ta över byggarbetsplatsen

Det har dock aldrig varit tal om att se projektet som ett sätt att minska personalstyrkan.

– I stället blir det en möjlighet att frilägga tid till planering och förebyggande underhåll – vilket leder till mer värdeskapande.

”Det är lätt att fordonet och tekniken hamnar i fokus, men man måste utgå från processen.”

Electric Site har lett till många insikter hos deltagarna i projektet. När det gäller autonoma fordon i täkter och annan verksamhet tror Andreas Sunesson att det kommer att bli svårt att sätta in serieproducerade fordon direkt in i verksamheten.

– Ska det ge effekt måste även filosofi och arbetssätt ändras i bergtäkten – ett större mått av planering och processtänk behövs, liksom ett tätare samarbete mellan leverantör och användare. Det kommer också att behövas en viss grad av storskalighet för att få ekonomi i det. Det blir mer av en industri med högre effektivitet men mindre flexibilitet, säger Andreas Sunesson.

Även om projektet har visat att autonoma fordon kan användas i produktionen är den futuristiska teknologin inte ett självändamål.

– Det är lätt att fordonet och tekniken hamnar i fokus, men man måste utgå från processen. Att minska slöseriet, det är det som skapar värde.

Anders Siljevall

Reporter

anders@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

Skanskaanläggning

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.