Få hela storyn
Starta din prenumeration

Lördag10.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Teknik

Tillverkare av isolering döms för falsk marknadsföring – överväger överklagan

Publicerad: 4 November 2020, 10:00

Mats Björs, vd på Swedisol, är glad över domen. Hunton, som döms att betala två miljoner kronor i rättegångskostnader samt vite när något av påståendena används, anser att straffet är oproportionerligt.

Foto: Swedisol, Mostphotos, Hunton

Isoleringstillverkaren Hunton har dömts för otillbörlig marknadsföring. Goda nyheter för branschen, anser Swedisol som anmält tillverkaren. Hunton överväger att överklaga.


Ämnen i artikeln:

hållbart byggandeisolering

Föreningen Swedisol, en branschorganisation för mineralullsföretag som är verksamma i Sverige, stämde i maj 2018 träfiberisoleringstillverkaren Hunton Fiber AS samt Hunton Fiber AB, för överträdelse av marknadsföringslagstiftningen.  

Huntons marknadsföring ger bland annat intrycket att träfiber- och cellulosaisolering är miljövänligare, fuktsäkrare och mer brandsäker än mineralullsisolering, något som Swedisol anser inte överensstämmer med verkligheten.

Läs även: Kallade isolering miljövänlig – fälls i domstol

Och Swedisol har nu fått rätt. Patent- och marknadsdomstolen dömer Hunton att betala två miljoner kronor rättegångskostnader och lika mycket i vite varje gång bolaget använder de förbjudna påståendena i marknadsföringssyften.

Mats Björs, vd på Swedisol, betraktar domen som goda nyheter för branschen och för kunderna. 

– Branschen är drabbad av greenwashing. Vi har tagit detta till domstol och nu har domstolen sagt att så här får man inte skriva. Marknadsföringen från byggbranschens aktörer måste gå att lita på, inte minst när det gäller klimatpåverkan och brandskydd, säger Mats Björs, vd på Swedisol, till Byggindustrin.

Branschen är drabbad av greenwashing.

Mineralull har den högsta brandreaktionssklassningen enligt EU:s regelverk eftersom den består av ett icke-organiskt material och är obrännbar. Den isolering som Hunton marknadsför har betydligt sämre brandreaktionsklassning än mineralull. 

– Domstolen har fastslagit att genomsnittskonsumenten inte har djupgående kunskaper om produkternas påverkan på miljö och klimat, brandsäkerhet, byggnadsfysik eller isoleringsförmåga. Därför är det viktigt att byggbranschens aktörer inte använder sig av den här typen av vilseledande marknadsföring som Hunton har gjort, säger Mats Björs, vd på Swedisol.

Thomas Vaarlund, kommersiell direktör på Hunton, uppger att han är förvånad över domen, inte minst i de delar som handlar om miljö och fukt. 

– Vi överväger om vi ska överklaga de punkterna i domen, säger Thomas Vaarlund till Byggindustrin.

Det som Thomas Vaarlund reagerar på är att Hunton använt samma typ av ord, ”miljövänliga”, ”förnybara” och ”hållbara”, som andra aktörer på marknaden använder om sina motsvarande produkter. 

– Vi har sett hur andra marknadsfört sina produkter på den svenska marknaden och så har vi gjort likadant, säger Thomas Vaarlund.

Läs även: Hus i Vallastaden innehåller träfiberisolering från Hunton

Vitessumman anser Thomas Vaarlund är oproportionerligt stor i förhållande till bolagets små marknadsandelar i Sverige. 

– Swedisols medlemsföretag har nästan hela isoleringsmarknaden i Sverige, vår andel motsvarar promille.  Maktförhållandena är väldigt ojämna. Vi reagerar på att man använder den här föreningen för att stämma andra aktörer på marknaden på det här sättet, säger Thomas Vaarlund.

Vi reagerar på att man använder den här föreningen för att stämma andra aktörer på marknaden på det här sättet.

Hunton måste senast den 13 november ha inkommit med ett överklagande av domen till Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea hovrätt.  

 

 

Påståendena som Hunton döms för

De påståenden vilka domstolen vid vite om två miljoner kronor förbjuder Hunton att använda vid marknadsföring av träfiber- och cellulosaisoleringsmaterial är bland andra följande:

”Genom att använda Hunton Nativo Träfiberisolering bidrar du till att minska utsläppen av CO2 och andra växthusgaser”

”Hunton Nativo Träfberisolering är en miljövänlig isolering”.

”Träfibermaterial förkolnar på ytan medan mineralull smälter. Mineralull kommer därför att försvinna (smälta bort) under ett brandförlopp, och därmed exponera andra konstruktionsdelar för lågorna mycket tidigare än träfiberisolering skulle göra.”

”Nativo Träfiberisolering är inte lika beroende av en tät inre ångspärr som mineralullsisolering”.

 

Swedisol har tidigare fått rätt i Patent- och marknadsdomstolen. Så sent som i april 2019 dömdes isoleringstillverkaren Woodisol för otillbörlig marknadsföring efter att ha påstått att deras cellulosaisolering är mer miljövänlig och brandsäker än mineralisolering. 

Andreas Jennische

Nyhetschef

andreas.jennische@byggindustrin.se

Ämnen i artikeln:

hållbart byggandeisolering

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.