Få hela storyn
Starta din prenumeration

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Expertsvar Företagande

Sex tips för att få fart på verksamheten i kristid

Publicerad: 15 juni 2020, 18:33

Hej Linnea! När hela ekonomin är så skakig som den är nu, har du några tips för att få in mer jobb, trots osäkerheten på marknaden? /Marie


Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Svar: Hej Marie! Krisens effekter på ekonomin är brutala, men för många företag finns fortsatt goda chanser att öka sin försäljning – trots att marknaden skakar. Nyligen intervjuade jag entreprenören Johan Åberg, vd för företaget Next State som hjälper bolag att få fart på affärerna, om hans bästa strategier för att få affärerna att fortsätta snurra.

Här är hans tips!

1. Testa nya kundsegment

Kristid är ett bra läge för att dra i gång utvecklingsarbete som inte hunnit prioriteras när verksamheten snurrade på för fullt – som att testa nya kundsegment. Håll koll på vilka som köper och koncentrera resurserna annorlunda än tidigare – din marknad är troligtvis förändrad. Om du hör av dig till många potentiella kunder och adderar värde kommer du med enkel matematik att få fler nya kunder än om du inte gör det.

2. Krisanpassa erbjudandet

Med större osäkerhet ökar behovet av trygghet, riskminimering och av att skydda det man har. Den insikten kan bli avgörande för att fortsätta vara relevant för kunderna. Om ni i högkonjunktur är som ”en förbättrande vitamin” bör ni nu ställa om till att vara ”en huvudvärkstablett som lindrar smärtan”. Det gäller att förstå varför kunderna ”har ont” och hitta en lösning. Det är en av de mest robusta strategierna för att lyckas sälja i kristider. 

3. Var närvarande i kundrelationerna

Även om ditt företag behöver få in nya kunder är det viktigt att inte ta de trogna kunderna, som fortfarande köper, för givet. Var närvarande och uppmärksam i de befintliga relationerna – det kommer att stärka försäljningen. Nu när risken gått upp baserar sig affärer ännu mer på förtroende och tillit. Där det redan finns ett förtroendekapital ökar hastigheten i försäljningen, eftersom kunderna värderar stabilitet högre än nya erbjudanden från någon oprövad. 

4. Slakta heliga kor – prioritera kanaler som fungerar

Det är vanligt att jobba traditionellt när man säljer och marknadsför. För att klara nedgången gäller det att våga pröva nya metoder och kanaler – särskilt om de gamla, till exempel försäljning på mässor, inte längre fungerar. En treårsplan kan till exempel behöva ersättas av en kvartalsplan. Har ni inte använt er av ”social selling” eller ”content marketing” tidigare kan det vara läge att testa det. Den typen av marknadsföring blir dessutom ännu viktigare nu när man inte längre kan träffa kunderna fysiskt.

5. Bygg emotionell styrka

Den största utmaningen är att peppa sig själv och medarbetarna till 

att testa nya metoder som man ­tidigare dragit sig för och till att jobba hårdare – men till ett sämre resultat. Kolleger kan ha fått sparken eller vara permitterade – den attraktiva framtiden som man var peppad på är borta. Då behöver du hjälpa till att bygga upp den igen – bland annat genom ordval och ton i språket. 

Det är till exempel stor skillnad mellan att säga ”Jag ska försöka höra av mig till kunderna” och ”Jag ska se till att vi når vår budget”. Det ena signalerar att man inte ska ha för stora förhoppningar. 

6. Ta hjälp och undvik rabattfällan

I princip alla företagare som når stor framgång har någon form av mentor, rådgivare eller bollplank. När mycket står på spel är det viktigare än någonsin att inte vara ensam. Ytterligare ett råd är att inte ge bort tjänster gratis eller rabattera ner priset kraftigt i hopp om att kunderna ska betala fullpris när krisen är över. Risken är att ni får in kunder som tycker gratis är gott. Då är det bättre att bjuda på något som ger extra värde när kunderna väl har bestämt sig och bevisat sin betalningsvilja.

/Linnea Bolter, expert på företagande på Dagens industri

Linnea Bolter svarar på läsarnas frågor om företagande.

Har du också en fråga till våra experter?
Mejla din fråga till expertsvar@byggindustrin.se.

Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Dela artikeln:


Få nyhetsbrevet som ger dig bäst koll på byggbranschen

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.